ZARZĄDZANIE W OŚWIACIE – STUDIA PODYPLOMOWE KWALIFIKACYJNE
Studia mają na celu przygotowanie wykwalifikowanej kadry kierowniczej dla potrzeb zarządzania we wszystkich typach szkół i innych placówkach oświatowych. Studia obejmujące kompleksową wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania dają szansę na rozwój zawodowy i awans.
CEL STUDIÓW
Studia mają na celu przygotowanie wykwalifikowanej kadry kierowniczej dla potrzeb zarządzania we wszelkiego rodzaju placówkach oświatowych w warunkach reformy edukacji. Studia nadają kwalifikacje w zakresie zarządzania oświatą i uprawniają do zajmowania stanowisk kierowniczych we wszystkich typach szkół i innych placówkach oświatowych.
ADRESACI
Studia podyplomowe Zarządzanie w oświacie skierowane są do osób, które przygotowują się do sprawowania funkcji kierowniczych w oświacie.
UZYSKANE KWALIFIKACJE
Podczas studiów podyplomowych słuchacze uzyskają wiedzę i umiejętności w zakresie:
- teoretycznych i praktycznych podstaw organizowania, zarządzania i kierowania rozwojem placówek oświatowych;
- prawnych i ekonomicznych podstaw funkcjonowania placówek oświatowych;
- zarządzania finansami placówek oświatowych;
- struktury systemu oświatowego w Polsce;
- form nadzoru nad działalnością placówki oświatowej;
- oceny jakości działań szkoły i wdrażania zmian służących jej doskonaleniu;
- procesów dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi;
- administrowania placówkami oświatowymi;
- prowadzenia polityki kadrowej;
- pozyskiwania środków finansowych przeznaczanych na działalność placówek oświatowych;
- monitorowania i oceny efektów wdrażanych działań mających na celu rozwój placówek oświatowych.
Po ukończeniu studiów słuchacz nabywa wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do pełnienia funkcji kierowniczych w placówkach oświatowych różnego typu.
PROGRAM STUDIÓW
Program obejmuje m.in. następujące zagadnienia:
1. Podstawy organizacji i zarządzania
2. Komunikacja interpersonalna. Negocjacje, mediacje i zarządzanie konfliktem w szkole
3. Prawo w praktyce oświatowej
4. Status prawny dyrektora szkoły. Organizacja pracy dyrektora.
5. Przywództwo edukacyjne w szkole. Zarządzanie zasobami ludzkimi w placówkach oświatowych. Dyrektor jako lider w środowisku
6. Wspieranie rozwoju zawodowego nauczycieli. Ocena pracy nauczyciela. Awans zawodowy nauczycieli. Motywowanie nauczycieli
7. Nadzór pedagogiczny i zarządzanie jakością pracy szkoły. Podstawy prawne sprawowania nadzoru pedagogicznego. Ewaluacja w placówce oświatowej
8. Wypalenie zawodowe nauczycieli i strategie przeciwdziałania w środowisku szkolnym
9. Organizacja i kierowanie placówką oświatową. Planowanie i organizacja pracy placówek oświatowych
10. Technologie informacyjne w zarządzaniu szkołą
11. Zarządzanie finansami i majątkiem szkoły. Zamówienia publiczne. Kontrola zarządcza
12. Zewnętrzne źródła finansowania projektów edukacyjnych
13. Public relations w szkole
Czas trwania: 200 godzin, 2 semestry.
Koszt studiów: 2400 zł (całość)
METODA KSZTAŁCENIA
Nauczanie teorii odbywa się poprzez e-learning (za pośrednictwem sieci Internet). Słuchacz podczas trwania studiów ma zapewnioną opiekę merytoryczną ze strony nauczyciela akademickiego prowadzącego przedmiot (stymuluje proces dydaktyczny, pomaga w przyswojeniu materiału, udziela wyjaśnień itp.).
Słuchacz zostanie wyposażony nie tylko w wiedzę teoretyczną, ale również w umiejętności praktyczne zdobyte podczas treningów i warsztatów. Nauczanie odbywa się poprzez case study, quizy wiedzy
i testy kompetencji. Ponadto słuchacz będzie miał możliwość skorzystania z konsultacji, w trakcie których przeanalizuje z prowadzącym problemy, z którymi boryka się w swojej pracy zawodowej.
Warsztaty (1 x semestr)
Warsztaty realizowane są podczas zjazdów egzaminacyjnych. Zajęcia prowadzić będą wysokiej klasy specjaliści,doświadczeni trenerzy, terapeuci, profilaktycy, którzy, na co dzień pracują z dziećmi i młodzieżą.
Organizacja zajęć e-learningowych
Materiały na kolejne bloki tematyczne udostępniane będą co drugą sobotę miesiąca. Studia odbywają się w systemie semestralnym, a realizowane są e-learningowo w połączeniu z formą niestacjonarną. Zaliczenie każdego przedmiotu odbywa się na podstawie egzaminu. Egzaminy przeprowadzane są w siedzibie Uczelni po zakończeniu semestru w trakcie zjazdu egzaminacyjnego.
WYMAGANE DOKUMENTY
1) podanie i kwestionariusz osobowy (do pobrania)
2) dyplom ukończenia szkoły wyższej
3) dokumenty potwierdzające przygotowanie pedagogiczne (dotyczy nauczycieli)
4) fotografia o wymiarach 37 x 52mm
5) kserokopia dowodu osobistego
6) życiorys
7) potwierdzenie opłaty wpisowej
WARUNKI UKOŃCZENIA
• udział w zajęciach w formie elektronicznej (e-learning) i stacjonarnej
• uzyskanie pozytywnych ocen z zaliczeń i egzaminów z poszczególnych przedmiotów
• wniesienie wymaganej opłaty za studia
Studia w systemie e-learningowym są równoważne ze studiami realizowanymi w trybie niestacjonarnym. Absolwenci otrzymują takie same świadectwa.